Hae tästä blogista

keskiviikko 22. tammikuuta 2014

9.1.14 pitkä matka Jerezistä Rondaan

Aamulla Jerezissä kävelimme hakemaan autoa. Ja samalla katsastimme paikallisen rautatieaseman, koska parkkipaikka oli sen vierellä. Aika kaunis rakennus se asema onkin, ilmeisesti sekoitus vanhaa ja uutta.

Jerez de la Fronteran rautatieaseman julkisivua...

Ajoimme rannikoa osittain myötäillen kaakkoon päin. Kun yritimme pysytellä mahdollisimman paljon rannan tuntumassa, päädyimme jossain pikkukylässä umpikujaan ja takaisin oikealle tielle oli kilometrien matka.
Trafalgarin niemessä kävimme kastelemassa jalat Atlantissa, minä en kyllä käynyt kuin peesamassa...

Rannalla oli paljon kitesurffailijoita ja varjoilijoita

ja näimme majakan, vaan emme sille asti kävelleet hienossa hiekassa ja tuulisessä säässä.

Tässä on viiden kuvan panoraama Trafalgarin niemestä ja majakasta
Matka jatkui kohti Euroopan mantereen eteläisintä kohtaa,Tarifan kaupunkia. Sieltä on vajaat 20 km Afrikan mantereelle. Emme niissä maisemissa viipyneet kuitenkaan kuin parin valokuvan ja lounaan syömisen ajan. Tuuli oli nimittäin todella kova ja hiekka narskui hampaissa vielä ruokailun jälkeenkin...

Matka jatkui ja pian ajoimme jo pohjoista kohti Algecirasin kaupungin läpi, jolloin Gibraltar oli taas näkyvissä lännen puolelle. Marbellan jälkeen tie Rondaan erkaantui kohti vuoristoa. Tie oli erittäin hyväkuntoinen, vaikkakin mutkainen. Koko 40 kilometrin matka sujui päätien osalta oikein hyvin. Löysimme huoltoasemankin juuri ennen kuin pösön tankki meni aivan tyhjäksi.
Sitten juuri kaupungin "portilla" ajoin ohi navigaattorin ehdottamasta risteyksestä, ja vielä seuraavastakin. Jouduin kääntymään takaisin, mutta ensimmäinen mahdollinen kääntymispaikka, liikenneympyrä, oli 3 kilometrin päässä. Ja sitten se tie, jolle viimein käännyimme, pieneni pienenemistään ja lopulta, monen mutkan ja mäen jälkeen, olin taas umpikujassa! Olin kääntynyt ahtaassa risteyksessä vasemmalle liian aikaisin. Katu oli erittäin kapea ja vastaan tuli auto. Minun oli peruutettava, vaan sen jälkeenpä en enää osannutkaan/mahtunut kääntää autoa oikeaan suuntaan. Onneksi mies ystävällisesti suostui ajamaan auton tuosta nolosta tilanteesta pois, vaikka olikin minun ajopäiväni...

Rondassa meillä oli eka kerran majoitus varattuna etukäteen netin kautta (hostelworld.com).
 Osoite oli siis syötettynä navigaattoriin, joten koneleidin ohjeilla saavuimme viimein liki oikeaan paikkaan. Siis risteykseen, josta olisi pitänyt kääntyä vasemmalle, kun päämäärämme olisi siellä. Vaan kyseessä olikin kävelykatu, joten lähdin jalan etsimään majapaikkaamme.

Pian sen löysinkin, sain ohjeet parkkipaikalle ajamiseksi ja menin hakemaan tavaroita autosta. Mies oli löytänyt tilapäisen paikan autolle, sain pakaasit mukaani ja neuvoin hänelle, että tuosta korttelin päästä ajat vain maanalaiseen parkkihalliin. Raahasin laukut hostellin toiseen kerrokseen ja kiiruhdin kadulle odottamaan kuskia.

Kesti kauan, ennen kuin mies ilmestyi. Hän kertoi, ettei parkkihallin puomi ollut auennut, joten hän oli joutunut peruuttamaan auton takaisin ylös kävelykadun ruuhkaan. Sitten hänen oli ollut etsiydyttävä vastakkaiselle sisäänajorampille monen mutkan taakse. Onneksi hänellä on erinomainen paikallisvaisto, joten olihan hän saanut auton kunnon parkkiin.

Hetken rauhoittumisen jälkeen lähdimme ulkoilemaan. Heti seuraavan korttelin takana oli kuuluisa Rondan rotko ja ihailimme sitä uudelta sillalta. Ilta alkoi jo pimetä, joten sain muutamia kuvia valaistusta maisemasta.
Kävimme vielä suklaapuodissa nauttimassa hyvät kaakaot ja sitten olimmekin valmiit odottelemaan seuraavaa päivää, jolloin Jp perheineen junailisi seurakseme viehättävään Rondaan nähtävyyksiä katsastamaan.

Puente Nuevo, Uusi silta Rondassa

Wikipedian mukaan "Ronda on kaupunki Espanjan Andalusiassa Málagan maakunnassa. Kaupungissa on yli 30 000 asukasta, ja se on yksi seudun valkoisista kylistä,Pueblos blancos.[1]
Ronda on rakennettu korkealle Serranía de Rondan vuoristoon. Kaupungin halkaisee 120 metriä syvä El Tajo -rotko, jonka yli on rakennettu 1700-luvulla silta Puente Nuevo. Rotkon pohjalla virtaa Guadalevín-joki. Rotkon eteläpuolella sijaitsee maurien rakentama vanhakaupunki (La Ciudad) kapeine kujineen ja pohjoispuolella sijaitsevat uudemmat rakennukset.[1]

Lisää Rondasta ja loppumatkasta kotiinpaluineen Espanjan matkamme viimeisessä matkakertomusosassa piakkoin...

1. Kiitos näistä matkakertomuksista. Ihanaa lukea ja ihailla loistavia valokuviasi, ainakin minulle aivan tuntemattomista paikoista. Espanjakin on laaja maa ja usein siitä tulee tunnetuksi vain ne yleisimmät turisti/rantakohteet. Odotan taas mielenkiinnolla jatkoa.
    Terveisin seidatar.

1. Kiva, jos olen voinut ilahduttaa lukijaani, kiitos! Viimeisen jutun kun vielä kirjoitan, niin sitten yritän tehdä yhteenvedon matkalla havaitsemistani "jutuista"...

Ilahdun kaikista kommenteista, kiitos!